NOSTALGIA TERINDAH
untuk kite kite jer.....

Wednesday 5 September 2012

CERITA BALIK RAYA YANTI

Merasa beraya di rumah opah ni masa zaman sekolah rendah. Sekarang ni, aku dah pun cecah 30. Yang anehnya, setiap bait memori itu macam tak pernah padam. Senyuman arwah opah, kegembiraan sedara mara, kesedihan setiap kali kena balik KL lepas raya… semua tu masih segar. Jadi mengkolo acik dah buat blog ni, meh kita nk citer sikit cik apa yg ada dalam kepala kita.

            Bila setiap kali raya, aku, angah dan sheeda akan berdoa balik umah opah. Along dia tak kisah sb dia jenis ble mana2 pun. Kitorang memang mogok kalau balik umah nenek. Walhalnya umah nenek tu abah siap offer naik keta sewa, dah la dekat plak tu, takat area selangor aje. Tapi, umah arwah opah tu jugak yang jd idaman hati. Selalu, abah akan tarik muka kalo balik umah opah kat sempa. Percaturan yang biasa adalah membiarkan kami menaiki bas untuk pulang. Selalu pun kalo dapat balik tu pasal abah keja (waktu tu abah keja bawak bas) di hari raya. Makanya bermula la operasi untuk pulang ke kampong halaman yang memang thrill giler!! Aku rasa, budak zaman skarang mmg tak merasa la balik kg mcm aku dolu2.

Malam sebelum nk balik tu lg dah siap packing. Sementara nk tunggu esok tu kadang2 sampai tak tidur malam pun ada. Punya la seronok. Nak balik kg opah, dr umah mak kena naik bas for hup atau tong fong, yang mana bas bkn ada selalu okek. Dan kdg2, pemandu bas tu malas nk masuk jalan depan umah (padahal depan rumah aku tu jalan besar kotttt??) jadi, kitorang akan usung beg, naik kat ujung simpang. Sampai kat puduraya, naik bas 100. Haaaaa……bas 100 ni mmg mencabar. Bas ni akan ikut jalan lama, which lalu rawang la, kerling (korang tau?) yang mana, perjalanannya mengambil masa….well…aku rasa time tu mcm setengah hari. Masalahnya, bas 100 ni, bkn mcm bas ekspress skang ni, mmg beli seat. Bas ni kena rebut. Siapa cepat, dia dapat duduk. Destinasi terakhir adalah Tg Malim. Cuba korang bayangkan, kalo la, time2 tak dapat seat, mahu kn berdiri berjam2 pasal dah sah sah destinasi kita orang yg LAST skali!! Ada masa tu sampai tertidur berdiri.

            Tapi mak aku mmg hero…dia dah train anak2 dia baek punyerrr…. Aku zaman tu akan rebut ikut pintu depan. Taktiknya senang, susup dari tepi, dan disebabkan aku kecik, org biasanya akan bg aku naik dulu hehehehe tapi, walau mcm mana terer pun aku, bila aku naik (dah perasan org 1st dah naik tu) dan dan along dgn angah aku dah siap cop tempat duduk kat atas bas. Aih??? Rupanya, mak dah stesyen anak lelaki dia kat pintu kecemasan bas tu, derang naik ikut situ, masuk dlm pastu tutup supaya org lain tak dapat naik ahahahaha…bijak…bijak….then bila dah cop tempat, baru la mak naik, bawak Shaheeda (adik aku yang bongsu) dgn beg sket. Bermula perjalanan ibarat setengah hari, dgn bau yang tatau nk describe, semua tu kitorg tak penah endah sb nk balik umah opah.
           
Bila sampai pekan Tanjung Malim, nk tunggu bas MARA seperti yg diceritakan oleh penulis sebelum ni hehe punya la azab. Sejam satu. Tu kalo punctual. Kalo sangkut tak ble reverse kat behrang? Atau tayar pancit? Atau apa2 la yg sama waktu dengannya yang akan mendelaykan ketepatan masa bas tu?? menunggu lah kami di pekan tg malim tu dgn tabah dan berpanasan di bulan puasa. Tapi semua tu hilang bila kitorang nampak opah tunggu kat tepi tingkap. Opah akan memanjang leher tgk siapa yang balik tiap kali ada bas benti depan umah dia. Kdg2 org umah depan. Opah kecewa. Tp kalo anak cucu dia yang turun, terkocoh2 la org tua tu dtg menyambut kami. Merentas tapak ala2 bendang sejauh ada kot 200m cik? Dan sama2 tolong angkat beg. Opah mmg the best!!!! Sapa anak cucu yg tak sayang dia? Aku rasa, opah aku mmg the best nenek in the whole world. Tu pasal anak2 india pun nk jd cucu angkat dia. Huh! Biasanya family aku akan balik yg last, jadi semua org dah ada kat dalam umah, maka bersorak2 sakan la org2 dlm umah bila nampak kami ahahahahaha moment tu mmg the best!!! Lagi meriah dr sambut YB melawat kawasan kot…dia punya riuh, aku rasa, bergegar sempa tu.

             Mak aku mmg cekal. korang bayangkan, mana nk usung anak 4 orang, mana nk usung beg, dengan puasa lg, dengan masa yang byk dihabeskan dgn menunggu bas2 yang berkenaan, tapi mak tetap rilek. Sampai sudah pun keluarga aku tader keta yang ble bawak kitorang balik kg opah. Tapi kitorang tak penah serik nk balik. Tak penah letih. Tak penah merungut.

            Lunch hour aku sejam pun dah abes. Nanti kita tulis lagi cik. Ahaha syok tulis pasal kisah rumah biru ni.

SUDUT PANDANGAN BUDAK KECIK BERNAMA YANTI

5 comments:

  1. Kelakar giler siot! Hahaha. Gitu rupanya...Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde ke ikon likes cam kat FB tu,kalau ada nak likes je...hehehehhe...

      Delete
    2. Tp part mak lang naik bas ikut pintu kecemasan tu mmg x bleh blah...bayangkan muka mak lang time panjat pintu bas tu...hahahaha...sian mak lang...

      Delete
  2. Bukan ke ada yang angkat dan jolok bontot masuk ikut tingkap? Rasanya cam ada jer. Dan ada gak yang campak beg dulu. Bila naik, nampak beg orang atas seat, campak beg tu ke seat belakang..

    ReplyDelete
  3. bukan mak lang yg suruh kitaorg naik ikut pintu belakang.... taktik tu kitaorg belajar time berebut naik bas foh hup/tong fung pegi sekolah.

    mak lang tak penah berebut, dia bos. tentera2 dia yg cop kan tpt.... hehehe

    acik, yg tolak beg tu kalau beg diaorg kecik boleh muat ikut tingkap sbb kat tingkap ada palang melintang. balik raya, masing2 bawak beg besar, tak muat tingkap.

    ReplyDelete