NOSTALGIA TERINDAH
untuk kite kite jer.....

Wednesday 5 September 2012

SUNGAI KAMI



Korang semua tengok gambar kat atas ni.  Gambar Nya yang sedang 'mikim-mikim'.  'Mikim-mikim' nie bermaksud senyum ala malu-malu.  Aku tak pastilah mana punya bahasa.  Mungkin bahasa Mendailing ataupun sebenarnya satu istilah baru yang Nya dan ayah aku cipta.  Cantik kan Nya aku?  Aku masih ingat lagi bila masa nak amik gambar, aku akan suh dia senyum.  Pastu aku akan puji Nya "Cantik la Nya nie".  Nya akan senyum meleret dan akan cakap "Aku sipak la kauu karang"...  Tapi memang aku rasa Nya aku cantikpun.  Itu yang menurun kat aku.  Hahaha.  Jangan mare ...!!

Kali nie aku nak citer pasal sungai kat depan rumah kami.  Nampak tak sungai tu?  Ada yang kata itu bukan sungai.  Itu paya.  Tepat sekali.  Memang payapun.  Tapi bagi kami, itu sungai! Dulu-dulu sungai tu besar gak. Kat sebelah kanan tu, masa aku kecik-kecik dulu sungai dia memang besar dan kalau tak salah kita orang ada sampan kecik lagi.  Nie kena tanya abang along aku betul ke tak betul.  Tak tahulah kalau ianya sekadar mimpi aku je.  Tapi rasanya betul.

Sungai depan rumah nie lah tempat kami berkubang.  Inilah syurga kami kat Kampung Sempa nie!  Nya tak berapa nak suka kami mandi lelama.  Apa lagi kalau hujan.  Nanti 'domom' katanya.  Tapi aku dan anak sedara selalunya akan curi2 mandi.  Waktunya dah tentulah masa Nya ngan ayah aku tidur lepas zohor.  Dalam kul 2.30 gitu, agenda berkubangpun bermulalah.  Kita orang terjun pusing2 lagi.  Bila sampai agak-agak nak pukul 4pm, kita orang berhentila mandi sebab nanti Nya akan bangun untuk buat teh panas ayah.   

Lagi satu, masa kecik dulu nak beli ubat gigi memang tak mampu.  Kalau adapun untuk Nya dan untuk orang datang jer.  Jadi untuk gosok gigi Nya ajar aku guna 'bonto'.  Bonto nie sebenarnya daun lalang yang ada kat tepi sungai.  Amik daun lalangtu, tenyeh sikit kat tangan, pastu tenyehla kat gigi pulak.  Gerenti bersih berkilat!  Memang betulpun. 

Yang bestnya kat dalam sungai nie ada banyak ikan.  Ikan keli/limbat, ikan haruan, ikan seluang, ikan putih, ikan todak, ikan perak, ikan laga, sepat dan macam2 jenis lagi.  Aku selalu gak tangkap ikan pakai pancing buatan sendiri.  Guna tali pancing dan ikat kat batang buluh.  Kalau tali pancing tak ada boleh gak guna tali rapia.  Pastu nak kasi tenggelam ikat batu.  Dapat gak pancing ikan seluang atau ikan putih.  Sesekali kita orang guna tangguk macam Edwan kat bawah nie.  Tapi tak dapatla ikan besar.

edwan (duduk) dengan sapa eh?  aerri atau azmir? ontah!

Lebih tragis lagi bila aku guna 'serampang' untuk tangkap ikan.  Korang tahu tak serampang tu camana?  Serampang nie ayah aku buat senjata untuk bunuh ular kalau masuk rumah.  Ayah guna batang kayu tapi diikat dengan besi yang ada 3 mata tajam.  Dengan serampang nie lah aku rejam ikan.  Bukan serampang dua mata, tapi 3 mata!  Ikan yang jadi mangsa aku dah tentu-tentulah ikan haruan!  Ikan haruan nie kalau malam dia bodoh sikit.  Bukan sikit tapi banyak.  Dia duk diam jer kat dasar sungai.  Sungai pulak bukannya dalam manapun.  Dengan guna lampu suluh, aku akan rejam ikan haruan tu dengan serampang.  Memang kena punya!  Rasa hebat tul aku masa tu.  Mati dalam beberapa minit.  Apa lagi esoknya masakla.  Buat gorengpun sodap!

Ada satu musim raya tu kita orang buat operasi pancing ikan keli.  Semua turun termasuklah aruahnya Abang Sham, Abang Sahak dan yang lain-lain.  Punyalah banyak kita orang dapat ikan keli tu.  Umpan dia cacing.  Kita orang memancing dari senja ke malam.  Dapat je ikan letak dalam besen dan baldi.  Ada gak yang kena sengat keli sebab tak tahu camana nak pegang masa nak kuarkan dari mata kail.  Punyalah banyak sampai esoknya tak tahu nak masak apa.  Bukannya nak makan sangatpun, tapi saja suka nak pancing jer.  Ada yang goreng dan ada yang masak cili.  Aku rembat jer.  Cuma ada gak yang tak lalu nak makan ikan keli nie.  Maklumlakan, ikan keli nie selalu makan bahan buangan kita orang!  Hahahaha. 

Kat sungai yang sama gak di hujung sungai, ayah aku memang sediakan satu toilet free yang berdindingkan papan.  Tak ada atap dan belakangpun tak ada dinding.  Jadi kalau sesiapa yang membuang dan ada plak yang mengintai dari belakang semak, memang nampak seketul2 lah.  Apa lagi kalau ada yang memanjat pokok jambu kat tepi sungaitu. Tapi rasanya tak ada sapa yang teringin nak mengintaipun.  Bukannya dapat apa, dapat bala adala.  Jadi ikan-ikan kat sungai tu akan berebutlah makan bahan buangan kami.  Yang tak tahan tu kalau musim hujan dan air penuh.  Jadi bila duduk je, punggung akan tenggelam.  Belum lagi keluar bahan buangan, ikan dah duk gigit punggung kita.  Tu yang buat terencat nak berak tu....Tapi buang air kat sini memang best.  Nak basuh senang, cepat dan pengudaraan yang cukup baik.  Gerenti tak busuk!  Hehehe

Sungai depan nie kalau hujan dia punya banjir sampai ke tepi jalan.  Titipun tenggelam.  Tapi yang bestnya air dia jernih sangat.  Jadi kalau nak pergi sekolah atau ke mana-mana naik bas, kena tanggal kasut dulu.  Jinjing sampai bawah pokok rambutan gading yang ada kat bawah jalan tu.  Dekat situ baru pakai kasut.  Sikit punya 'hajab' ker......Cuma kita orang bernasib baik sebab sungai aka paya nie takde lintah. 


LINA DIN

      


5 comments:

  1. hehehe... lepas ni boleh citer pasal kutip siput sedut kat sungai sempa pulak

    ReplyDelete
  2. ko ni lie asyik bg idea je,tulis la sendiri dr persepsi ko lak...takpun cita psl pucuk ubi kegemaran ko...kikikiki...

    ReplyDelete
  3. bilik air tu rasanya ada bebudak yg time bosan nak tggu habih berak, main2 ngan benda buangan tu ngan kayu..haha..bosan tahap gaban..p/s: sapa ngan dwan tu? skima tul..haha..siap pakai seluar panjang lg.. ;) x bleh blahlah..

    ReplyDelete
  4. kat sungai tu ada kura-kura,labi-labi..masa kecik2 dulu bila nampak binatang2 tu cam suka sangat...macam kan nampak satu benda yg aneh...kalau ada gambar time tempat tu dilanda banjir mesti lg best...

    ReplyDelete