NOSTALGIA TERINDAH
untuk kite kite jer.....

Friday 7 September 2012

JONG JONG INAI MAK IPONG RAJAWALI


Korang penah dengar, kalo mak ada anak yang ramai, dalam ramai2, mesti ada satu yg dia favorite sungguh. Bukan nak kata pilih kasih, tp lumrah manusia mmg mcm tu kottt….ada yang special di mata. Tp aku bkn nk citer pasal faveret mak aku. Aku nak citer pasal sepupu karib aku, Epi.

Yer….dia adalah sepupu kesayangan aku. Sepupu karib aku (ada ke title sepupu karib? Bantai je la labu). Time tu mana ada malu. Makan sama, mandi sama, tido sama ahahaha tak ble dipisahkan. Ada lagi sorang sepupu aku yg baya2 aku jugak, Ema, dia pempuan, tp mcm aku lg klik dgn si Epi. Bagi sepupu2 aku yang tau kisah ni, esp Kak Wa, dia sure akan mengconfirmkan statement aku. Aku dah Epi mmg tidak ble dipisahkan waktu tu!!

Bila jadi budak, apa yang nk buat? Main je la. Korang tau permainan nama, negeri, buah, binatang, benda?? Haaa….game ni walaupun dah tau setiap hurup, tapi tetap jadi rutin. Tiap2 tahun akan repeat. Tgk siapa yang menang. Time tu, umah opah mana de permainan. Semua kn create sendiri. Video game mmg jangan harap la. Kot ada pun org dewasa time tu main jerami.

Yer….jerami akan di cerita kan oleh orang lain nnt sb aku sampai dah tua 30 thn ni pun aku tak faham cemana nk main mende alah tu. biasanya pak ucu akan kalah (tatau pasal apa) tp yg tak ble lupa, kutukan2 sewaktu game tu dimainkan…mmg pedasss dan sangat kelakar. Ada yang menurun, ada yang bersiaga dgn jampi serapah pun iyer semata2 nk dapat kad cantek ahahahahahaah aku ketawa ye di kala menulis pasal mende ni. Arwah abah aku antara taiko yang akan join. Selalunya, derang akan main di waktu tgh malam, membawa ke pagi. Siap ada buku khas utk mencatit score2 kemenangan. Biasanya yg taiko2 yang open table. Bg abg2 sedara ku yang baru nk berjinak2, derang semua main kat tepi sudut umah aje la…..tu pun main diam2 sb nnt kacau kosentrasi pemain utama.

Kalau kata nk raya, temptationnya mmg nak jumpa Epi. Pasal ble jumpa dan main pun setahun sekali. Aktiviti paling syok, terjun sungai depan umah opah tu. Tapi nama kata aku tahu berenang memang sampai tua bangka ni pun tatau. Padahal, mak aku kata, time tu, ada biawak la (acik bkn ada bela ke menatang ni kejap dulu cik?), ada ular air la….. tp masa tu berani btul, tak ingat apa. Kalo balik umah opah, tak bergelumang dlm sungai, mmg tak sah! Sungai tu kalo ujan lebat, air naik, kadang2 sampai tenggelam jembatan kecil. Tp pasal nk terjun sangat, sanggup tunggu dan berdoa air surut. Waktu tu mcmnya pesta, ramai2 dlm sungai, ada yang buat macam2 aksi summersault dr daratan. Aku fikir2, kalo diasah bakat tu, Pandalela Rinong pun surrender hehehehe

Takat ni dulu la yer…nanti aku citer lagi…

Sudut Pandang Budak Kecik bernama YanTy

2 comments:

  1. Bila masa lak aku bela biawak? Bela tupai, itik tu adala. Kat Nilai aku pernah bela iguana.

    ReplyDelete
  2. acik byk sangat membolo...dah tatau binatang mana satu... -yanty-

    ReplyDelete