NOSTALGIA TERINDAH
untuk kite kite jer.....

Thursday 6 September 2012

TANGGA BATU & BUNGA

Sebenarnya bukan nak cerita apapun kat tangga batu nie, cuma nak letakkan gambar klasik nie jer.  Aku masa kat Kampung Sempa memang suka duduk kat tangga batu nie.  Aku ingat lagi bilamana aku lawan2 kereta dengan Abg Izam.  Bukan lawan camanapun, lawan pilih warna kereta.  Contohnya aku cop kaler merah, Abg Izam kaler putih.  So kita orang akan kira berapa banyak kereta kaler merah dan kaler putih yang lalu kat jalan.  Sapa banyak dia menang.  Bodoh punya main kan?  Hahaha.  Dah tak ada benda sangat nak main lah tu....

duduk barisan depan dari kiri: Edwan, Efa dipangku penuh sayang oleh Ami, yang comel bj hijau tu aku, depan sikit Syirin.  Baris belakang Zua, Awil dan berdiri macam askar tu Epy, belakangnya Alil dan plg belakang Izral

Nampak tak pokok bunga kertas kat sebelah kanan tu.  Pokok bunga kertas tu berbunga merah, pink dan kuning.  Pokok dia besar dan tak berhenti berbunga.  Nya akan mintak ayah cantumkan pokok bunga kertas dari yang macam2 kaler, biar satu pokok ada bermacam kaler.  Kreatif Nya ngan ayah.  So, satu hari datang sorang Cina yang entah dari mana sudah mintak dekat Nya pokok kertas tu.  Nya pun jual dengan harga kalau tak salah aku 50 ringgit.  Rupanya Cina tu boleh nampak dari jalan pokok bunga tu dan tertarik nak beli.  Dia nak buat bonzai.  Dia mintak 'pencobak' dan gali tanah lalu amik pokok tu.  Ranting2 semua dia cantas.  Bila pokok bunga kertas tu dah tak ada rasa kosong pulak....

Nya aku memang suka tanam dan jaga pokok bunga.  Keliling rumah ada pasu bunga.  Kalau berjalan ke KL semua pasu bunga akan dialehkan ke luar biar kena hujan. Kengkadang Nya memang risau bunga dia mati tak bersiram.  Tu pasal nak berjalanpun payah.  Nya dan ayah tanam pulak rumput karpet.  Mula2 sikit jer tapi kemudian rumputtu menjalar sehinggalah penuh depan dan tepi rumah.  Dan tiap petang Nya akan duduk dengan pisau untuk buang rumput2 jahat.  Memang cantik dan terjaga pokok dan rumput Nya.  Dan sampai sekarang aku hairan, kenapa Nya tak pernah suruh aku tolong dia siram pokok dan cabut rumput?  paling kuatpun Nya akan mintak aku sapu sampah jer.....

Tapi ada satu pokok hijau yang aku suka ada kat depan rumah.  Pokok tu boleh tulis nama dan kekal bertahun2 lamanya.  Apa ke nama pokok tu eh?

1 comment: